Gepost: 09-12-2019 08:39
riennoot
Diagnosetechnicus
Autobedrijf Cor Melissant
Merkspecialist
Lid sinds: 31-03-2015
225 bijdragen
Beste mensen,
Ik zit met een probleem waar ikzelf even niet meer uit kom vandaar dat ik het via het forum probeer, wij hebben ook niet zoveel Volvo's in onderhoud dus niet echt ervaring aanwezig van dit merk.
Bij deze Volvo is verscheidene keren het motorstoringslampje gaan branden. De eerste keer gaf hij een foutcode op het stelarmpje van de wervelkleppen en ook ECM-3000 foutief signaal nokkenas. Omdat het stelarmpje los lag heb ik me niet geconcentreerd op de foutcode van de nokkenas.
De volgende keer dat hij binnen kwam zat het armpje vast en had hij dus nu alleen de foutcode ECM-3000 foutief signaal nokkenas. Met de scoop het signaal gecontroleerd van de nokkenas, was in orde. Overleg gehad met de helpdesk van GMTO en vroegen mij een combimeting te maken aangezien zij wel eens problemen hebben gezien met de timing met deze foutcode. En nadat ik gemeten had bleek er een afwijking te zitten van 1 tand tussen mijn meting en hun voorbeeld. de distributieriem stond precies op tijd dus dachten wij: misschien is het pulswiel niet meer op de goede plek op de nokkenas dus nieuwe nokkenas erin maar helaas nog steeds een afwijking.
De foutcode komt er ook niet gelijk in maar zodra er een weekje mee gereden is.
Mijn vraag is of dat er misschien iemand anders nog een juiste combimeting is wat betreft krukas-nokkenas ter controle. Of bekend is met deze foutcode.
Ik heb mijn combimeting en de meting van GMTO bijgevoegd zodat jullie ook kunnen zien wat het verschil is.
De motorcode wijkt iets af van de meting van GMTO maar ik heb in partslink gezien dat er dezelfde nokkenas en krukas inzitten waar het signaal mee gegeneerd word, verbeter me maar als ik het niet juist heb.
Met vriendelijke groet,
Rien
Gemeten
Nokkenas signaal, krukas-nokkenas vergelijking.
Uitgelezen met
Delphi DS 150
Foutcodes
ECM-3000
Bijgewerkt door riennoot op 09-12-2019 08:46
Bijgewerkt door riennoot op 09-12-2019 08:47
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken