Gepost: 15-06-2012 17:22
Bloemhof
Diagnosetechnicus
Universeel
Lid sinds: 22-09-2009
1806 bijdragen
Ander halve week geleden komt de auto hier binnen met een brandend motor storingslampje.
Storingen uitgelezen, motor loopt goed, geen defecten kunnen vinden. Storingen gewist, klant neemt auto weer mee.
Ander halve week gaat het goed, dan geeft klant aan dat de motor opeens niet meer goed liep voor een moment en het storingslampje brand weer. De klant denkt dat de auto nu op 3, 4 cilinders loopt.
Gemeten
Eerste keer: storingen Lucht massa meter 4959 functie foutief ; 26210-26213 gloeibougies singnaal ontbreekt en 9872, 9904 injector 3 en injector 5 signaal ontbreekt.
Eerste keer mee proefgereden, lmm signaal en inlaatspruitstuk signaal gemeten, geen afwijkingen gevonden. Wat me toen opviel is dat het inlaat zuig geluid erg hard is. (plofferig) Motor zelf loopt wel stabiel op 5 cilinders.
Nu de klant de auto voor de tweede keer heeft gebracht is dit hem nu ook opgevallen dat de inlaatzuiggeluid erg hard is. (hij denkt dat de motor niet op alle cilinders loopt) (doet hij wel)
Alle storingen zijn weer terug gekomen behalve de verstuiver storingen.
Dus LMM functie foutief en de gloeibougie storingen.
Alle gloeibougies zijn heel.
Luchfilter zit goed gemonteerd. Bij het inlaatcircuit heb ik geen lekkages kunnen vinden tussen lmm en inlaatspruitstuk.
Uitlaat los nemen, auto heeft een roetfilter, maakt geen verschil voor inlaat geluid.
De kleppen handmatig heen en weer bewegen die in de inlaatspruitstuk zitten heeft wel invloed op het geluid, maar als je de kleppen 1 kant opzet en het geluid bijna weg is, loopt de motor ook niet meer mooi stabiel. Hieruit neem ik aan dat de kleppen heel zijn en werken. De EGR klep lijkt dicht te zijn want hij haalt zijn volle turbo druk 1,5 bar overdruk.
Ik heb geen rookmachine om het inlaatcircuit op hele kleine gaatjes te controleren.
Als ik het inlaat circuit afsluit bij de aanzuigmond, direct achter de lmm. En een mini gaatje overlaat. Zuigt hij de aanzuig slangen plat, maar blijft enigzins onstabiel lopen. Als ik de inlaat geheel afsluit, slaat hij af. Dan kan hij dus geen lucht aanzuigen via de EGR of van buiten via een lek.
De LMM storing is ook niet dat hij niet genoeg opbrengst heeft, maar functie foutief.
Ik kan geen uitgebreide motor diagnose doen, alle meetwaarden meten, want ik kan niet goed contact krijgen met de motor regeleenheid. Wel kan ik via de OBD de inlaatspruitstukdruk meten en de lmm signaal.
Stationair inlaatspruitstuk druk 102KPA en 8,5 g/s lmm signaal
Deel last 200KPA en 100 g/s lmm signaal.
Vol last 250KPA en 140 g/s lmm signaal.
Nu is er een programmetje op de site gekomen en heb ik die gedownload om de lmm waarden te controleren maar naar de download wil ik het programma opstarten, maar bij het opstarten geeft hij een fout melding.
Weet iemand of bovenstaande waarden van de lmm reeel zijn?
Ben nog bezig met diagnose, maar mogelijk dat iemand al tips heeft die naar de oplossing leiden.
Uitgelezen met
Hella Gutmann
Foutcodes
4959, 26210-26213, 9872, 9904
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken