Bmw X5 E53 Koelsysteem bouwt druk op en wordt te warm HELP!!!

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
X5
Type
E53
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
430
Gepost: 14-08-2023 14:22
Professional

DBSRetailBV

Chef werkplaats
Profile DBS Oud-Beijerland
Anders/Overig

Lid sinds: 13-01-2023
4 bijdragen

Goedemiddag,

Wij hebben hier een BMW X5 E53 M54B30 staan met koelproblemen.

De auto is hier (garage) binnen gekomen door middel met een berger.

Het Koelvloeistof reservoir was geklapt.

Wij hebben een nieuw koelvloeistof reservoir + thermostaat automaten bak ( die onder het reservoir zit) gemonteerd het systeem ontlucht een proefrit gereden en de auto afgeleverd aan de klant , niet wetende dat er nog meer achteraf aan de hand is.

Al snel kwam de klant terug met de melding koelvloeistof bijvullen.

Wij dachten dat dit eerst om een luchtbel ging....

Het koelvloeistof reservoir op peil gezet en de auto laten warm draaien.

Toen kwamen we erachter dat zowel de koelventilator (elektrische) en de Mechanische (visco koppeling) beide niet werkte.

Wij hebben deze toen vervangen en ervan uitgegaan dat het probleem was opgelost....maar helaas.

(Uit voorzorg hadden we ook de thermostaat mee vernieuwd.)

De auto kwam al weer snel terug met melding koelvloeistof bijvullen.!

Wij hebben de auto afgeperst en nergens zijn er lekkages te vinden.

Wat ons toen ook opviel is dat hij het koelvloeistof uit de koelvloeistofreservoir dop gooit (overdruk) hierdoor kreeg de klant de melding na een tijdje koelvloeistof bijvullen.

Wij hebben toen ook voor de zekerheid de compressie gemeten en een Co2 test uitgevoerd om te kijken of de koppakking niet lek is eventueel.

Hier kwam niks uit de waardes zijn goed!

Wat ons wel opviel is dat als je de auto s'ochtends start dan wordt deze na nog geen 8km al zo warm dat de temperatuurmeter al halve wegen staat.

Wij hebben hierdoor alle leidingen van het koelsysteem los genomen en doorgespoeld met leidingwater om te kijken of er niks verstopt zit.Tevens de radiateur en de kachel radiateur ook gecontroleerd en beide zaten niet verstopt.

Wij hebben de waterpomp zowel de mechanisme als elektronische gecontroleerd en beide zijn goed.

Wij zijn nu een beetje spoor bijster en weten niet meer waar we moeten zoeken vandaar onze oproep hier op het forum.

Ik hoop jullie voldoende informatie te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,

Niels

 

 

Gemeten

De onderdelen de we vernieuwd hebben: Koelvloeistof reservoir. Koelvloeistof reservoir dop. Thermostaat automaat. Thermostaathuis +thermostaat normaal. Mechanische ventilator (visco) Elektronische ventilator

Uitgelezen met

Bosch KTS

Foutcodes

Geen foutcodes aanwezig

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken