oliefilterhuis ontpoloft

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Transit
Type
Transit
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003
Brandstof
Diesel
Reacties
27
Bekeken
8942
Gepost: 01-12-2009 19:34
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
6338 bijdragen
Weer een leuk gevalletje.
Klant brengt auto voor kleine beurt en heeft als klacht dat auto inhoudt. Tijdens een korte proefrit gaat het olielampje een keer kort knipperen. De monteur is terug gereden. In de werkplaats gaat de auto vlak voordat hij de brug op gaat herrie maken. Motor loopt vast en er komt allemaal olie onderuit. Nadat de auto op de brug staat is te zien dat oliefilterhuis(plasticdop) open is gescheurd. Het huis staat echt naar buiten open. Hij is dus niet stuk gereden. Ook was er nog geen lekkage aanwezig. Auto heeft namelijk een nacht bij ons buiten gestaan en er lag geen olie onder.

Motor is niet meer voor of achteruit te draaien. Na veel demontage werk. Is het volgenden te zien.
Oliepomp is nog netjes en draait goed.
Klep in oliepomphuis is gangbaar. Volgens mij is dit de overdrukklep.
Geen gruis in oliefilterhuis of oliekoeler.
Drijfstanglager van 3e cilinder is helemaal aan krukas vast gelast en helemaal versleten. In gaatje tbv smering drijfstang zit allemaal aluminium van lager gestroopt.
Drijfstanglager van 2e cilinder is wel een beetje beschadigd maar niet zoveel als 3e. De rest is nog niet los.

Heeft iemand een verklaring waardoor het oliefilterhuis uit elkaar zou ploffen?
Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?
Weet iemand hoe deze drijfstanglagers geborgd zitten. Er zitten namelijk geen uitsparingen in de lagerkappen waar weer ee uitsteeksel van het lagerschaaltje in past?
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken