Motor slaat niet aan. MB 300TE W124 benzine/ LPG

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
300-serie
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1993/
Brandstof
LPG
Reacties
27
Bekeken
4316
Gepost: 22-11-2011 22:45
Professional

RobertStier

Technisch manager (gepensioneerd)

Lid sinds: 21-03-2010
33 bijdragen


Ca. 4 weken geleden is de auto in Frankrijk gekeurd vanwege de tweejaarlijkse “APK’.
Zoals de vorige keuringen werd de auto zonder opmerkingen goedgekeurd.
Een nieuw aspect bij deze laatste keuring was dat er nu zowel op benzine als op LPG getest wordt. Daartoe heeft de keurmeester diverse malen van brandstof omgeschakeld.

Na het verlaten van het keuringsstation, na ongeveer 1 kilometer gereden te hebben, stopte de motor na enig gestotter. Een lichte backfiring was hoorbaar. De motor kon niet meer gestart worden en de auto is weggesleept. De motor wil wel aanslaan en draait dan met een paar honderd toeren, maar slaat binnen enkele seconden weer af.

Nu was er al een probleem met de koude start (op benzine natuurlijk) en dat werd bij koud weer opgelost door de benzine-injector te bekrachtigen, buiten het systeem om.
Op het MB forum heb ik voorheen dit probleem aangekaart en het advies luidde om het overspanningsrelais te vervangen. Dit is gedaan.
Ook is nu het brandstofpomprelais vervangen. Beiden vervangen relais geven geen enkel resultaat.


Verder geconstateerd.
- Er stroomt benzine uit de retourleiding van de ‘spinnenkop’.
- Er is een krachtige vonk op de bougies. [Verdeler is vorig jaar vernieuwd. Het probleem is zeker niet aan vochtigheid of kou gerelateerd.]
- De bougies zijn na de startpogingen ‘nat’ en dat lijkt op een mengverhoudingsprobleem.
- Wanneer de motor (buiten het systeem om) een weinig LPG toegediend krijgt om te starten, slaat de motor aan, maar stopt natuurlijk direct weer. M.a.w. draaiende motor loopt niet op benzine.
- Niet zeker is of, bij het verlaten van het keuringsstation, de motor al op LPG was overgeschakeld.
- De stadsverlichting blijft branden en gaat dus niet meer uit. Dit is dus sinds het onderweg afslaan van de motor. Accu-hoofdschakelaar gemonteerd om de spanning af te kunnen koppelen. Ik kan dit defect niet koppelen aan het niet willen aanslaan.(?)
- Ik ben in het bezit van een CD-ROM ‘Werkstatt-Information typ 124’.                                      - Het betreft een 12 kleppenmotor met de spinnenkop brandstofverdeler

Kunnen jullie mij adviseren? Bij voorbaat bedankt,

Robert.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken