fout op LMM komt steeds terug

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
C-klasse
Type
TYPE W203 - S203 - C203
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004/4
Brandstof
Benzine
Reacties
34
Bekeken
6403
Gepost: 16-12-2010 16:48
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
6387 bijdragen

In deze C180 compressor komt steeds foutcode 10 hittefilm-luchtmassameter en de gevolg storing 41 mengselregeling terug. LMM is al vervangen voor originele.

Gemeten

Als de motor koud is lijkt alles gewoon goed te gaan. Na een tijdje als alles warmer is en hij al een tijdje stationair draait, zie je dat de luchtmassa naar 0,0 Kg/h gaat. Als je dan de lmm spanning meet is die 0,00-0,05V. Als ik op dat moment even blaas in de lmm zie je het signaal omhoog gaan en de waarde in de tester ook. Waarna hij weer terug naar 0 zakt. Voor zover ik het kompressor verhaal kan volgen gaat het als volgt. Lucht gaat door luchtfilter, door LMM naar compressor. Hier wordt de lucht samengeperst en gaat het door een demper naar de koeler. Vanuit de koeler gaat hij naar het gasklephuis. Waarna het via spruitstuk naar cil.kop gaat. Of er nog iets in spruitstuk zit wet ik niet zeker. Als het probleem dus ontstaat, wat na een tijdje stationair draaien is, dan wordt er geen lm meer door de lmm aangezogen??? De motor gaeeft een storing en je merk er niets aan. Echter trek je nu de slang tussen uitgang koeler en gasklephuis los, dan is er weer doorstroming van lucht door de lmm en die waarde wordt ook aangegeven. Dit komt mijn inziens doordat kompressor altijd meerdraait en er dus lucht door de lmm wordt aangezogen om dan via kompressor, koeler naar mijn los getrokken slang te gaan. Dus zou je zeggen dat er geen verstopping is in dit gedeelte. Als ik mijn hand op gasklephuis houdt en die dus afsluit slaat motor gelijk af. Ik heb het idee dat er lucht de motor in gaat zonder door lmm te gaan. Echter snap ik niet waarom hij dan gelijk afslaat als je gasklephuis los haalt. Weet iemand of er nog iets in/onder spruitstuk zit waardoor er dus lucht naar de motor gaat zonder door de lmm te gaan. Kent iemand het probleem of heeft iemand een goede beschrijving van hoe het werkt. In esitronic van Bosch staat nog iets van een circulatieklep, maar die zie ik niet en weet ook niet wat het precies is.

Uitgelezen met

KTS

Foutcodes

10 en 41

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken