Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

P2002 Druksensor deeltjesfilter, drukverschil te groot

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Opel
Model
Corsa
Bouwjaar
2009
Brandstof
Diesel
Motorcode
Z13DTJ
Onderwerpen
Motor
Roetfilters

Aantal reacties: 24
Aantal maal bekeken: 2962

Gepost: 18-09-2010 15:15
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

 probleem met roetfilter , herhaaldelijk vol .

Defectcode: P2002 Druksensor deeltjesfilter, drukverschil te groot

- inlaat volledig gecontroleerd op lekken 

- EGR klep gecontroleerd

- verstuivers laten testen in een Bosch dienst

- reeds de laatste software versie in ECM 

wagen rijdt perfect als de roetfilter niet vol is  (ongeveer 600km vooraleer de roetfilter vol is)

Iemand suggesties??

Uitgelezen met

Tech 2

Foutcodes

P2002 Druksensor deeltjesfilter, drukverschil te groot

Gepost: 19-09-2010 13:50
Topmonteur

jarno

1e Monteur/diagnosespecialist
Universeel

Lid sinds: 27-11-2007
1180 bijdragen

Hoe vindt bij deze auto het regeneren (schoonbranden) van het roetfilter plaats?

En wat zijn hiervoor de voorwaarden (temperatuur , belasting , toerental)?

Dit zou ik eens controleren.

Is de juiste motorolie (low-sap) gevuld?

 

Succes

 

Gepost: 19-09-2010 17:30
Topmonteur

marcel9519

Anders/Overig

Lid sinds: 01-01-2008
1111 bijdragen

Roetfilter eens eruit halen en (laten) reinigen?

Gebruik geen frituurolie maar een merkbrandstof.

Gepost: 19-09-2010 18:10
Professional

groentje


Lid sinds: 10-09-2008
180 bijdragen

Hallo

Is steeds een probleem met die roetfilters vraag eerst aan klant wat zijn rijtrajecten zijn

Vervolgens kunt u eerst eens statisch uitbranden dit zal met deze fout niet lukken daarom moet u hem(ecu) leugens wijsmaken door de druksensor te manipuleren met een sensor ernaast te hangen en met een vacuumpomp zelf druk maken ong 200 BARen hem dan via Tech2uitbranden vervolgens kijken hoeveel procent hij vol staat ong 78 procent mee gaan rijden en kontrole doen van de gegevens . aangezien je zegt dat je alles heb gekontroleerd qua inject/egr/luchtmassa Ook moet je weten dat er al een paar updates van de ecu de revue gepasseerd zijn eerst inlichtingen nemen bij een OPELdealer

gr

Gepost: 20-09-2010 16:08
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

Het probleem is dat de roetfilter sneller vol is dan de berekende verzadigingpercentage van de ECM.

volgens het motorstuurapparaat is de filter nog niet aan een regeneratie toe (68%), maar de verschildruk is te groot (filter werkelijk vol)

Iets moet er voor zorgen dat de motor te veel roet produceerd maar wat ???

Gepost: 20-09-2010 18:51
Professional

japio


Lid sinds: 17-09-2010
6 bijdragen

deze motor vervuild veel via de EGR.

als de auto nog in de garantie zit bij dealer een nieuwe laten plaatsen

Gepost: 21-09-2010 19:51
Professional

peukie

Monteur

Lid sinds: 15-04-2009
54 bijdragen

Er is hier ook andere software voor heeft te maken met regenereren

 deze is pas uit.

Gepost: 21-09-2010 21:09
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Migi schreef:

Het probleem is dat de roetfilter sneller vol is dan de berekende verzadigingpercentage van de ECM.

volgens het motorstuurapparaat is de filter nog niet aan een regeneratie toe (68%), maar de verschildruk is te groot (filter werkelijk vol)

Iets moet er voor zorgen dat de motor te veel roet produceerd maar wat ???

Dan klopt de berekening van de ecu toch niet? Deze is volgens mij berekend aan de hand van het verschildruk?

Gepost: 22-09-2010 11:16
Topmonteur

marcel9519

Anders/Overig

Lid sinds: 01-01-2008
1111 bijdragen

Was daar niet een modificatie voor? Gewoon een software wijziging om het verzadigingspunt hoger te stellen in de ecu

Gepost: 22-09-2010 12:15
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

marcel9519 schreef:

Was daar niet een modificatie voor? Gewoon een software wijziging om het verzadigingspunt hoger te stellen in de ecu

dit is reeds de laatste beschikbare software die deze wagen bevat !!!

Gepost: 22-09-2010 12:18
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

iwan schreef:
Migi schreef:

Het probleem is dat de roetfilter sneller vol is dan de berekende verzadigingpercentage van de ECM.

volgens het motorstuurapparaat is de filter nog niet aan een regeneratie toe (68%), maar de verschildruk is te groot (filter werkelijk vol)

Iets moet er voor zorgen dat de motor te veel roet produceerd maar wat ???

Dan klopt de berekening van de ecu toch niet? Deze is volgens mij berekend aan de hand van het verschildruk?

De verschildruksensor het enkel een diagnostische funtie bij dit voertuig

Gepost: 22-09-2010 18:35
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Oke, weer wat geleerd. Ik kan dit nergens vinden. Heb jij daar een technische beschrijving van. Gewoon uit nieuwsgierigheid en om te leren hoe Opel dit systeem werkt. Zou dat erg op prijs stellen.

Gepost: 23-09-2010 20:14
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

Met veel plezier maar , is wel een beetje veel op forum te zetten 

Gepost: 23-09-2010 20:25
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

TE veel of gaat het wel lukken. Denk dat andere het ook wel interessant vinden.

Gepost: 23-09-2010 20:32
Topmonteur

erwin78

1e Monteur / receptie / overige werkzaam heden
Universeel

Lid sinds: 02-10-2008
4361 bijdragen

Vanaf deze kant is er ook intresse, en ik denk dat er nog wel meer intresse is vanaf dit forum, informatie delen met je mede monteurs/collega's / forum leden is toch altijd mooi!

Gepost: 23-09-2010 21:25
Professional

DDT

Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
253 bijdragen

Ik heb ook wel interesse !

Is toch maar gewoon een kwestie van kopieren/plakken

Gepost: 23-09-2010 22:30
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Ik kan best begrijpen dat het veel werk is. Vaak wordt je van hop naar her geleid in TIS. Ik hoop dat je ons kunt verblijden met het verhaal, des te beter kunnen wij meedenken.

Gepost: 23-09-2010 22:39
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Ik heb een keer een Saab gehad. Die was ook al meerdere keren bij de dealer geweest. Software updates gehad, meerdere keren geregenereerd ed. Ik heb toen een reiniging volgens Forte gedaan. De klant had toen steeds binnen twee weken weer een melding. Na de reiniging heb ik de klant niet meer gezien. De reiniging was zoals in bijlage Forte3. Kijk het eens door, ik weet niet of jullie al Forte hebben, anders kun je hun eens bellen. De vertegenwoordiger kan dan met je meekijken en denken. Ze nemen een endoscoop mee en hebben veel ervaring.

Downloads (4)

  • forte1.pdf
  • forte2.pdf
  • forte3.pdf
  • forte4.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 24-09-2010 12:31
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

buitendienstoplossing 2341 inTis

Downloads (1)

  • roetfilter.docx


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 27-09-2010 20:24
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Dat is een heel verhaal. Ik dacht altijd dat de DPF senosr doorgaf of er geregenereerd moest worden. Nu gaat het dus gewoon altijd mis als de roetuitstoot meer is als in de matrix berekend. Voor je het weet zit je filter dan dicht en gaat hij te laat regenerenen.

Uit ervaring weet ik dat die slangetjes/pijpje van de dpf sensor wel eens lek gaan. Hierdoor krijg je dus ook P2002. Of zit het filter echt vol. Als dat zo is dan kan het zijn dat de matrix niet klopt, maar de laatste software staat erin. Dan zou je kunnen aannemen dat dit goed is. Dan blijft dus over dat de roetuitstoot te hoog is of er wordt te kort mee gereden. In het schrijven staat dat lekkage inlaattraject veel voorkomt. Heb je dat al uitgesloten??

Wat is het rijgedrag van de klant??

Gepost: 28-09-2010 22:07
Professional

Jeroen5297

1e monteur/ diagnose

Lid sinds: 22-11-2007
65 bijdragen

Migi, dank voor de informatie

Gepost: 24-10-2010 14:25Dit is de oplossing
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

Na drie succesvolle regeneraties en ongeveer 2800km gereden kunnen we met zekerheid zeggen dat het probleem opgelost is .

Deze wagen was een eco-flex versie , hebben er software voor een niet eco-flex versie ingeplaatst

wij tevreden + klant tevreden

 

Iedereen vanharte bedankt om mee te denken :-)

Gepost: 24-10-2010 15:01
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5398 bijdragen

Is dit dan de oplossing die door opel geboden wordt??

Gepost: 30-10-2010 14:51
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
204 bijdragen

 Nee , natuurlijk niet , maar er is wel een melding gebeurd bij Opel

Bijgewerkt door migi op 30-10-2010 14:51
Gepost: 30-10-2010 15:32
Topmonteur

foklop

DiagNerd
Bosch Car Service
Universeel

Lid sinds: 20-11-2007
3345 bijdragen

Toch bijzonder, klant profiteert van gunstig BPM en bijtellingstarief, echter is de software nu geen eco-flex meer ...