Vermogen Vivaro

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Vivaro
Type
Vivaro
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004/11
Brandstof
Diesel
Reacties
19
Bekeken
2813
Gepost: 21-05-2016 21:22
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3744 bijdragen

chassis nummer en km stand even niet voorhanden (dacht opgeslagen, maar blijkbaar niet ingevoerd bij test ivm geen auto herkenning VIN geweest)

 

Zit blijkbaar even met een volledig vastgelopen gedachten gang bij dit probleem waardoor voor de hand liggende zaken over het hoofd worden gezien.

Klant komt langs bij een bedrijf waar ik nu en dan werk omdat ze wisten dat ik daar was en deze bus 'even uit moest lezen' omdat hij totaal niet meer trok. Uitlezen kan ik dan wel snel doen en gaf codes:

P1372-6 Cranksahft Sensor Segment Error

P0400-0 EGR flow excessive detected

P07046-6 Clutch Swith Input Circuit Malfunction

 

Wouden z.s.m. advies en had meteen twijfel of dit nu wel EGR was (hoewel ze op de Vivaro wel erg vaak vervuilen) of dat de LMM hier zelf bijv. zelf de schuldige was. EGR laten komen en toen ze hem gingen vervangen was ik er toevallig ook weer. Oude EGR echt ZWAAR vervuild dus verwachting dat dit euvel zou zijn maar helaas. Bus trekt totaal niet tot ergens rond 2500 toeren en kicked dan alsnog in tot de max van rond de 3800-4000 toeren. Nog gekeken in diverse software of EGR ingeleerd moet worden maar dat blijkt niet zo. Software update vereist zou kunnen maar kon ik online zo snel geen eis voor vinden.

Probleem overgenomen (ter plekke opgepakt) en data bekeken. LMM waarden stationair rond de 33-45kg/h en onbelast vol toeren 145kg/h. LMM losgepakt en leek vervuild. Als test even geprobeerd te reinigen maar dat was geen succes (lees, LMM overleefde dit niet, ondanks voorzichtige behandeling). Ander laten komen met de gedachte meteen te kunnen zien of dan probleem gefixed zou zijn. Deze bleek een P0100 te geven welke meteen na wissen terug kwam dus omgeruild (was sloop en ook omruiler is weer sloop) en code blijft weg maar probleem blijft.

Gezien de trekkracht bij losgenomen LMM en brandstofwaarden heb ik brandstof eerst uitgesloten. Lijkt toch echt bij werkelijke meting LMM waarden problemen te geven terwijl bij vervangende waarden (losgenomen LMM) problemen geeft. Zou dus werkelijk een lek ergens moeten zijn? Twee keer LMM met zelfde afwijking lijkt ook sterk. Vastzittende turbo verwacht ik niet gezien de goede trekkracht op alle toerentallen bij losgenomen LMM (of denk ik nu verkeerd) en mij zo niet bekend of wel een variabele is

Tests uitgevoerd: LMM losnemen, auto trekt goed van onder- tot bovenin toeren en turbo power goed voelbaar

LMM aangesloten en EGR los, geen LMM waarde verschil

Dikke en dunne darmen nagelopen, geen lekkages

Darmpje naar MAP doorgeblazen voor zekerheid

MAP (turbo) waarde bij LMM los tot ongeveer 2 bar, lijkt niet verkeerd

Brandstof druk LMM los stationair ongeveer 300 bar, volle belasting 1300+ bar

Parameters temperatuur lucht en KVS kloppen

Parameters baro en boost pressure zijn op contact netjes rond 1 bar en lijken ook op toeren redelijk te kloppen (althans qua gevoel, rond 2 bar boost haalt hij)

Code P0704 gefixed (koppeling pedaal kwam niet goed terug en afstelling schakelaar hersteld)

Carter darmpje losgenomen en aansluiting afgedopt; geen verschil in waarden

Waarden stationair LMM oud (opgeslagen voor de schade ontstond) vergeleken met nieuwe, is ongeveer gelijk. Belast alleen van 'nieuwe' vastgelegd maar dacht ongeveer gelijk met oude.

LMM heeft voeding, referentiewaarde en massa (en geeft temp plus LMM waarden allicht)

Nog te testen; nogmaals lektest via rookmachine (was niet mee) ook om intercooler uit te sluiten.

Na laatste rit nogmaals uitgelezen en dit is tricky gezien LMM vast geen doen is (zo traag is de bus dan) en met LMM natuurlijk standaard LMM codes staan.

Alleen een nieuwe code: U2108-00 komt er ineens in (aanwezig, geen memory code) CAN BUS no communication with EBCM (electronic brake control module) wat niet goed is maar voorheen niet aanwezig was en daarmee met het originele probleem geen verband lijkt te houden.

Gemeten

zie tekst

Uitgelezen met

MaxiSys908 Pro, Delphi en OpCom

Foutcodes

P1372-6 Cranksahft Sensor Segment Error P0400-0 EGR flow excessive detected P07046-6 Clutch Swith Input Circuit Malfunction

Bijgewerkt door Matronix op 21-05-2016 21:31
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen