Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

ADDITIEF NIVEAU TE LAAG

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Peugeot
Model
807
Bouwjaar
2002
Brandstof
Diesel
Motorcode
VF3EB4HWB13023502
Onderwerpen
Elektronica
Foutcodes
Roetfilters

Aantal reacties: 41
Aantal maal bekeken: 10461

Gepost: 29-01-2010 10:35
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Wagen heeft aan: niveau additief te laag.
Additiefbakje was niet leeg, maar toch volledig afgevuld. Storing blijft aanwezig en is niet te wissen.
Geprobeerd met tankdop op en af te doen en batterij loskoppelen; geen resultaat.
Op niveausensor op bakje krijg ik geen stroom.
Heb ook geen schema gevonden in autodata om te weten van waar stroom komt.
Zekeringen gecontroleerd: Ok
Iemand een schema of een tip aub?
Gepost: 29-01-2010 10:38
AMT Redactie

Tom

Hoofdredacteur AMT
Reed Business Media

Lid sinds: 29-06-2007
835 bijdragen

Heb je dit topic al doorgenomen?

http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/18377.aspx
Gepost: 29-01-2010 11:34
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ja, heb ik al doorgelezen. Het is een ander soort probleem.
Ik krijg geen voeding aan de niveausensor.
Gepost: 29-01-2010 14:05
Topmonteur

stamper

Universeel

Lid sinds: 14-08-2008
1592 bijdragen

Zekering, draadbreuk ?
Gepost: 29-01-2010 22:58
Professional

peterb6291


Lid sinds: 13-03-2009
21 bijdragen

Beste,

De te controleren zekeringen zijn F5(12V batt) in de bm34 d.i. de zekeringkast onder de motorkap aan passagierskant ;F11(12V batt) en F16(+VAN) aan de bsi ,die vind aan het handschooenkastje. Weet wel dat de oude 807 soms koppig te resetten is! Eerst de batterij afkoppelen,ten vroegste 5 min NA het afzetten van het contact EN het openen van de deur  rechts en terug induwen van het slot zodat de deur gesloten lijkt(anders kan je niet bij de batterij!). Dan pas het add. bijvullen, vervolgens de batt. terug aankoppelen en dan weer 5 min overal afblijven!!Hierna met de pps in de motoreenheid de hoeveelheid additief resetten( best beide meters op nul stellen ook al vervang je de roetfilter niet).Eens dat gedaan, de pps terug loskoppelen en dan binnen de minuut de tankdop een tiental seconden verwijderen en vervolgens terugplaatsen. Wacht vervolgens nog 5 minuten alvorens te starten en dan zou alles moeten OK zijn.Veel succes!

Gepost: 31-01-2010 21:24
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

@peterb6291.
Ik zal deze procedure doorlopen, maar ik heb in ieder geval geen spanning op de niveausensor. Dus denk ik dat het probleem daar zit.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, maar zal de genoemde zekeringen extra checken op spanning.
Kun je me misschien een schema bezorgen?
Klant is nu weer weg met de auto, maar komt deze week terug.
Gepost: 04-02-2010 14:55
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Zekeringen nog eens gecontroleerd: deze zijn OK.
Procedure nog eens herhaald om te resetten: niet gelukt.
Vraag: waar zit de ECU voor de FAP en additief? (als deze appart is van de inspuiting?), dan kan ik even de draden doormeten.

Gepost: 11-02-2010 14:31
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

De rekeneenheid voor FAP en additief zit achter handschoenkastje.
Voedingen en massa op rekeneenheid zijn OK.
Er is nu voeding op de vlotter van de additiefreservoir, maar die bedraagt slechts 2,8 Volt. De massa is in orde. Circuit gaat als volgt: van de rekeneenheid naar vlotter en dan van de vlotter naar massa.
Die voeding lijkt me toch wel te weinig????
Weet iemand hoeveel die moet bedragen???
Gepost: 11-02-2010 14:57
Topmonteur

oldford


Lid sinds: 21-11-2007
814 bijdragen

Meet je nu niet het signaal?
Gooi de vlotter eens los. Wat meet je dan?
Gepost: 11-02-2010 16:33
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Nee, ik meet geen signaal!
Ik meet 2,8 Volt aan de uitgang van de rekeneenheid en aan de vlotter, met de stekker van de vlotter losgenomen.
Ik heb contact opgenomen met Peugeot, maar die kan (of wil) me niet helpen. Hij heeft het wel opgezocht, maar heeft daar geen waardes van.
Ideaal zou zijn: op een andere wagen meten, maar ik heb hier geen staan.
Gepost: 11-02-2010 18:13
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Bij navraag bij een kennis van bij citroen, die kon ook niet direct gegevens terugvinden.
Gepost: 11-02-2010 20:02
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

2,8 volt lijkt me toch te weinig.
Een voeding voor een sensor is normaal 5V of 12V, toch?
Gepost: 11-02-2010 20:15
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Zover ik weet wel, maar heb je dit met een multimeter of een scoop gemeten. Wellicht staat er een ander signaal op die vlotter??? Ik heb ook helaas geen schema kunnen inden.
Hoe komt het dat je eerst geen spanning op de vlotter had en later wel??
Gepost: 12-02-2010 08:05
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Een schema heb ik wel. Maar de referentiewaarden niet zoals voeding en weerstand van de vlotter.
Ik heb de voeding gemeten met een multimeter, ik zal morgen even controleren met een ledtester of het een blok- of sinusgolf is, maar dit zou me vreemd lijken...
Ja, bij de eerste afspraak met de klant had ik ook wel deze spanning op de stekker, maar wist niet dat het kloptte. Klant heeft dan een tweede afspraak gemaakt zodat ik schema's kon bemachtigen.
En nu met het schema sta ik een beetje vast.
Heeft iemand zo'n wagen staan met een FAP, die even de spanning en weerstand van die vlotter zou kunnen opmeten.
Schema in bijlage. Even herhalen: 2,8 V met afgenomen stekker.
Gepost: 12-02-2010 08:07
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Gepost: 12-02-2010 08:08
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

schema in bijlage lukt me niet

Downloads (1)

  • img.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 12-02-2010 08:09
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Dan toch
Gepost: 12-02-2010 08:24
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Ik zou het meten met een scoop. Met een ledtester kun je niet alles zien. Die EM15A wat is dat. Niet dat het uitmaakt als je de stekker los hebt. Heb je de draad ook al op weerstand naar massa gemeten?

Helaas heb ik niet zo een auto staan, anders had ik voor je gemeten. Is het een 2.0 HDI of een 2.2 HDI?
Gepost: 12-02-2010 09:21
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Het is een 2.2HDI.
EM15A is een soldeerpunt waar verschillende draden op toekomen.

Gepost: 12-02-2010 09:23
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Bel anders eens een andere peugeot dealer.
Gepost: 12-02-2010 10:09
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Voeding is gewoon gelijkspanning 2,8V. Draad had ik al doorgemeten naar massa: oneindige weerstand.
Gepost: 12-02-2010 10:39
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Ik heb voor je geïnformeerd. Helaas konden ze het bij de Peugeot dealer waar wij mee omgaan ook niet vertellen wat de waarde hoort te zijn. Misschien een vraag voor de Helpdesk van Bosch
Gepost: 12-02-2010 11:05
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ik heb een andere dealer gebeld en die vertelde me (uit het hoofd ) dat die voeding 5V moet zijn...
Gepost: 12-02-2010 11:28
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Die gedachte had ik ook en de dealer dacht dit ook, maar wist het ook niet zeker.

Lijkt dus in de ecu mis te gaan. Als de bedrading en massa's en voeding ecu goed zijn.
Gepost: 15-02-2010 20:33
Topmonteur

techraad


Lid sinds: 17-08-2009
607 bijdragen

OPGELET: de schema's van Peugeot zijn correct maar . . . Sedre geeft enkel garantie op de draadnummers NIET op de tekening in het component zelf. 1284 + pomp brandstofadditief. 1286 + temperatuursensor brandstofadditief. 1287 - temperatuursensor brandstofadditief. Normaal gesproken is het nieveau een berekende waarde en heb je twee tellers van het additief. Het is soms wel wat zoeken en proberen om de tellers op 0 te zetten en de melding DIESELDOPE te laten verdwijnen. Ik zend je straks alle procedures die ik heb even op.
Gepost: 16-02-2010 00:39
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ja, zend die maar op. Kan nooit kwaad.
Ik ben benieuwd, morgen krijg ik de nieuwe rekeneenheid.
Gepost: 16-02-2010 11:50
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Rekeneenheid is vervangen, maar probleem is nog niet opgelost.

Gepost: 16-02-2010 18:55
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Is de spanning nog steeds 2,8V?


Gepost: 16-02-2010 20:12
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Nu heb ik ongeveer 3V, wat nog steeds op niets slaat.
Resetten lukt niet omdat er steeds een foutcode in blijft staan: "additiefniveau laag".
Gepost: 16-02-2010 20:24
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Je had die draad toch met de scoop bekeken?Of heb je de multimeter gebruikt om temeten of het gelijkspanning is. Wellicht ter overvloeden, maar beter gevraagd dan achteraf had je maar......
Gepost: 16-02-2010 20:30
Topmonteur

techraad


Lid sinds: 17-08-2009
607 bijdragen

Ziehier de beloofde resetprocedures: RESET EERST ELEKTR EENHEID ADDITIEF - CODES WISSEN - EENHEID MOTOR KILOMETERS ROETFILTER RESETTEN EN CODES WISSEN - MOTOR 20 SEC LATEN DRAAIEN VULSTOP 20 SEC VERWIJDEREN MOTOR 2 MINUTEN LAATEN DRAAIEN EN EVT PROCEDURE HERHALEN VOOR MINIMUMPEIL DIESELDOPE TE LATEN VERDWIJNEN
2- CONTACT AF EN OPEN DE DOP VAN DE BRANDSTOFTANK - VOEG 10 LITER DIESEL BIJ EN WACHT 10 SEC ALVORENS DE DOP AAN TE BRENGEN - 1 MINUUT DE MOTOR LATEN DRAAIEN - CONTACT AF EN WACHT 10 MINUTEN - ZET CONTACT AAN EN LEES DE STORINGEN UIT EN WIS DEZE
3- RESET EENHEID ADDITIEF - VERWIJDER DE STEKKER VAN DE PPS VAN DE AUTO - TANKDOP VERWIJDEREN VOOR 10 SEC - START DE MOTOR VOOR 10 SEC EN ZET HEM AF - WACHT 4 MINUTEN MAAK EEN PROEFRIT EN LEES DE CODES UIT EN WIS DEZE
Je kan ze één voor één proberen, soms werkt de éne dan weer de andere.
Gepost: 19-02-2010 19:12
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Nico,

 

Al wat verder gekomen?

Gepost: 19-02-2010 19:48
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ik ben gisteren bij de dealer geweest. Tot besluit gekomen dat de vlotter defect is. ( Is eigenlijk geen vlotter maar een pietzo element, wat die 'rare' spanning kan verlaren? ) . Het is eigenlijk ook het laatste dat nog defect kan zijn.
Onderdeel is alleen compleet met reservoir en pomp te verkrijgen, en is besteld.
Ik hou jullie op de hoogte als het additiefreservoir gemonteerd is.
Gepost: 20-02-2010 06:59
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Je had die spanning toch zonder dat je de stekker aan de vlotter had zitten?
Gepost: 20-02-2010 20:01
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Reservoir is gemonteerd. De storing van additiefniveau is opgelost.
Na testrit krijg ik geen storingen meer in RE additief.
Ik krijg nu wel een storing in RE inspuiting: P1447. FAP filter waarschijnlijk.
Ik heb geen tjd meer gehad vandaag om ermee verder te gaan. Volgende week ga ik ermee verder aan de slag.
Gepost: 25-02-2010 08:41Dit is de oplossing
AMT Redactie

Tom

Hoofdredacteur AMT
Reed Business Media

Lid sinds: 29-06-2007
835 bijdragen

nico01:
Reservoir is gemonteerd. De storing van additiefniveau is opgelost. Na testrit krijg ik geen storingen meer in RE additief. Ik krijg nu wel een storing in RE inspuiting: P1447. FAP filter waarschijnlijk. Ik heb geen tjd meer gehad vandaag om ermee verder te gaan. Volgende week ga ik ermee verder aan de slag.


Sorry nico, we waren iets te vroeg met het op slot gooien van het topic...
Nu kun je wel weer reageren :)
Gepost: 25-02-2010 20:38
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Dus:
de foutcode mbv het additiefniveau was opgelost met een nieuw reservoirke.
Dan kwam er de foutcode mbv de FAP. Dit kwam omdat de FAP vervuild was doordat het additiefsysteem niet meer werkte. FAP was nog niet aan zijn vervangingstermijn toe.
Op autosnelweg een half uurtje aan 3000 à 3500 tr/min gereden om de FAP schoon te krijgen en dan de boel resetten... Probleem opgelost.
Gepost: 25-02-2010 22:48
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Volgens mij is het weer een heerlijk uitgedacht systeem, zoals zoveel milieubesparende systemen.
Gepost: 28-02-2010 15:39
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ik heb de reservoir opengemaakt ( is in 1 stuk gegeoten) om te zien hoe dit er van binnen uitziet: foto's in bijlages.
Je ziet dat er de oorzaak waarschijnlijk de roest is. Volgens mij afkomstig van het ijzeren omhulsel van de pomp. De vlotter is inderdaad geen klassieke vlotter maar een pietzo element. Volgens mij zou je dat moeten kunnen spoelen met een roestoplosser of één of andere reiniger om de boel weer schoon te krijgen. Zo zou het waarschijnlijk ook opgelost geweest zijn, zonder dat een onderdeel vervangen vervangen hoeft te worden.

Downloads (1)

  • suc53888.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 28-02-2010 15:41
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Downloads (1)

  • suc53889.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 28-02-2010 16:28
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5464 bijdragen

Ziet er goed uit, niet!
Gepost: 28-02-2010 16:33
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
502 bijdragen

Ja, mooi hé...

Downloads (1)

  • suc53893.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »