Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Roetmeting

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Onderwerpen
APK

Aantal reacties: 21
Aantal maal bekeken: 2495

Gepost: 03-12-2010 17:49
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Beste allemaal,

Er zijn de laatste tijd gevallen waarbij de versnellingsbak uit elkaar spat tijdens de roetmeting. De oplossing zou zijn de koppeling in trappen tijdens het vol gas geven zodat de bak niet mee draait met het toerental van de motor.

Dit is bij de Renault Traffic en Opel Vivaro al een paar keer gebeurd.

Gepost: 03-12-2010 20:08
Professional

TimKroeze

1e monteur/diag Noorwegen

Lid sinds: 07-09-2009
60 bijdragen

Hei,

is dat al eens bij jullie gebeurt?

weet je ook wat er precies fout gaat in de bak?

Ja is voor mij weer even geleden het roetmeten, word hier niet aan gedaan. maar wil wel een beetje op de hoogte blijven natuurlijk.

 

Groet Tim

 

Gepost: 03-12-2010 21:04Dit is de oplossing
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Wij hebben het niet mee gemaakt, maar een steekproef controleur zei het ons. We hadden een steekproef op een Vivaro en hij vertelde dat we beter de koppeling kunnen intrappen, omdat er al een paar keer een bak uit elkaar is geklapt. Ik denk dat de prise-as zo snel draait zonder tegenkracht dat die teveel krijgt te verduren.

Gepost: 03-12-2010 21:15
Professional

TimKroeze

1e monteur/diag Noorwegen

Lid sinds: 07-09-2009
60 bijdragen

Dat zou inderdaad wel een goed verklaring kunnen zijn, zeker als de auto al wat meer kilometers heeft.

Maar ja als je de koppeling in trapt worden ook weer het druklager,drukgroep en aksiaal lagers in de motor zwaarder belast.

Als er bij een roetmeting al wat misgaat is dat meestal, (naar mijn ervaring) bij auto's die minder onderhouden worden of waar iets mee mis is dat verborgen is en je niet direct kunt zien/horen als een auto voor APK komt.

Gepost: 03-12-2010 21:21
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Daar zat ik ook aan te denken, maar liever een druklager vervangen dan een bak in puin was mijn idee.

 

 

Gepost: 03-12-2010 21:26
Topmonteur

Martijn81

Automonteur

Lid sinds: 07-02-2009
3036 bijdragen

Ik ken alleen de verhalen..zelf niet(gelukkig) meegemaakt.Nu heb ik ookzeer weinig diesels in onderhoud....

Beetje off-topic: ik ben zelf geen voorstander van de roetmeting...ik ben eerder voor een dynamische meting. En de nieuwste (diesel) motoren zijn zo schoon..dat ik het zinloos vind...

Dan zie je een oude diesel truck of bus optrekken in de stad....straat zwart....beetje kansloos sommige dingen :)

suc6

Gepost: 03-12-2010 21:31
Professional

TimKroeze

1e monteur/diag Noorwegen

Lid sinds: 07-09-2009
60 bijdragen

Dat is waar beter een druklager dan een bak, was bij een traffic niet al te veel werk toch?

nou rijden er hier bij ons nagenoeg geen vivaro/traffic en renault al helemaal weinig, ja Kangoo 4x4 zie je hier vaak.

Gepost: 03-12-2010 21:38
Professional

TimKroeze

1e monteur/diag Noorwegen

Lid sinds: 07-09-2009
60 bijdragen

Ja, Martijn ik ben ook geen voorstander van roetmeten, komt goed uit dat we dat hier niet doen, ja in geval van twijfel, maar dan is dat meestal al een auto waarvan de motor zo loopt dat je denkt laten we dat maar niet doen. En de auto dus gewoon word afgekeurd om dat de motor niet goed loopt.

Gepost: 03-12-2010 21:49
Topmonteur

Martijn81

Automonteur

Lid sinds: 07-02-2009
3036 bijdragen

@timkroeze: neem is contact op met onze RDW :)

Suc6...hier in nederland is het ook beetje noorwegen qua sneeuw?!?!.. :)

 

Gepost: 03-12-2010 23:32
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Maar gelukkig geen -39 net als bij Tim. ik zou gek worden denk ik!

Gepost: 04-12-2010 17:07
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2618 bijdragen

ik ben ook geen voorstander van een roetmeting zoals voorgeschreven staat bij de rdw

heb er menig discussie met de man van rdw gehad tijdens een steekproef

een dieselmotor onbelast op maximaal toerental belasten vindt ik in mijn ogen geen goede meting en nutteloos

bij een benzine motor is dat bij de 4 gasmeting 3000 toeren maximaal

menig motor en bak zijn daardoor in elkaar gelopen

zeker die oude vw golfjes was het wel eens raak

ik vindt zelf meten bij het maximale koppeltoerental een betere meting

maar wat ik wel altijd doe is de motor even goed op zijn "donder" geven voordat ik roet meet

ff hoog in de toeren een rondje rijden

kijk zo blaas je tenminste alle roetdeeltjes uit de uitlaat

en hoef je maar 1 keer rustig het gas in te trappen

hup kom je aan de waarde afmelden

zeker bij mij komen meer de oudere diesels voor de apk.

 

Gepost: 04-12-2010 20:45
Professional

TimKroeze

1e monteur/diag Noorwegen

Lid sinds: 07-09-2009
60 bijdragen

Procedure is hier ook wat anders met roetmeten, is eigenlijk het zelfde als bij benzine.

Slang in de uitlaat en dan vol gas, meter geeft konstant een waarde af. dus net zo als een 4 gasmeter de waardes weergeeft. Maar dan alleen met een K waarde, is echt super simpel, geen gedoe met toerental meting enz.

 

 

 

Gepost: 04-12-2010 22:20
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 Iwan,

Dat de versnellingsbak uit elkaar spat tijdens het roetmeten hebben ik nog nooit van gehoord. Maar het maximaal toerental van een Opel Vivaro en Renault Traffic is tussen 4.000 omw/min en 4500 omw/min. Zo hoog is het toerental nu ook niet. Er zijn genoeg andere auto's die een hogere maximaal toerental hebben. Zal die versnellingsbak nu zou slecht zijn?

Ik zal zeker de volgende keer bij het roetmeten van een Renault en Opel rekening mee houden.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Gepost: 04-12-2010 23:12
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Ik denk dat wij wekelijks een bak van Traffic of Vivaro doen. Niet door de roetmeting maar die Reanult bakken zijn echt prut. Ook die heerlijke hydraulisch druklager is een super goed idee. De werkcilinders zijn de zwakste schakels in het hydraulische gedeelte. Hoe kom je dan op het idee om dat zo in de bak te maken dat die eraf moet om te vervangen.

Gepost: 04-12-2010 23:28
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 Iwan,

Even een vraag aan jou.

Hoe doen jullie die hydraulische druklager ontluchten?

Het is gewoon een ramp met het ontluchtingsnippel midden in de leiding.

 

Gepost: 05-12-2010 10:39
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

Hieronder de tip van Clips in een ander topic:

Tip van de dag...

Ontluchten van dit systeem gaat het beste als volgt:
Pak een grote spuit (apotheek), dus 1 van flink formaat. (60cc)
Doe deze vol met remolie en dan spuit je van onderaf via de ontluchtingsnippel remolie naar boven toe, anders blijf je aan het ontluchten.

Succes! :-)

Clips.
 

 

 

Wat ik weet hoe de jongens (ik heb het nog nooit gedaan) het bij ons doen is zo:

Wij ontluchten met de voet. Op de manier die in infotech van Renault staat. Eerst het gedeelte tot het ventiel laten doorstromen en dan al pompen het onderste gedeelte.

 

Dit alles komt uit dit topic.

Gepost: 05-12-2010 10:41
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

@Monkey, mocht bovenstaande nu waardevol voor je zijn, dan zou het leuk zijn als je die reactie van Clips in dat andere topic waardeerd. Dat is leuk voor Clips en andere kunnen zien dat dit een belangrijkere bijdrage is.

Gepost: 05-12-2010 11:15
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2618 bijdragen

ja heb er zat van die ongebruikte spuiten gekregen

ik denk wel 100 van die dingen in een grote zak

altijd makkelijk als je vrouw in de ziekenverzorging zit en ze kwa houdbaarheiddatum net uit de garantie zijn of dat er een patient overleden is ( R.I.P)

dan moeten ze vernietigd worden

natuurlijk zonde dat ze de vuilnisbak ingaan

ik gebruik ze voor allerlei doeleinden

en zeker kwa ontluchten zijn ze super goed te gebruiken

Gepost: 05-12-2010 11:21
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 iwan schreef:

@Monkey, mocht bovenstaande nu waardevol voor je zijn, dan zou het leuk zijn als je die reactie van Clips in dat andere topic waardeerd. Dat is leuk voor Clips en andere kunnen zien dat dit een belangrijkere bijdrage is.

 

Ik was gewoon nieuwsgierig hoe collega's deze auto's ontluchten.

Hoe moet je dat doen een topic waarderen?

Jij heb daar ook als eens een keer meer overgehad, alleen ik zou het niet weten hoe je dat moet doen.

Bij een probleem aan een auto kijk ik meestal ook op dit forum, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden. 

Gepost: 05-12-2010 12:36
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5530 bijdragen

@Monkey, Als je in dit topic kijkt kun je bij een reactie naast misbruik melden ook

waardevolle reactie  aanklikken. Die bijdrage krijgt dan een soort medaille. Hieraan kun je dan zien dat het voor 1 of ,als er meerdere zijn, meerdere een waardevolle reactie is. Aan die medailles kun je dan zien hoe goed die reactie was en kun je daar zelf je conclusies aan hangen. Ik zie soms oplossingen waarvan ik denk dat zou ik niet zo snel verwachten, maar als die dan een stuk of wat medailles heeft, dan kan ik dit toch serieuzer kan nemen en het wellicht gewoon proberen.

 

Echter is dit nog niet bij alle afgesloten topics mogelijk. Misschien dat Tom weet waarom dit is.

Gepost: 05-12-2010 13:15
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 @ Iwan,

Ik zie de melding en nu begrijp ik het ook.

Zoals jij het ook vermelde is het niet bij alle topics.

Bij de ontluchting tip van Clips staat er weer niet, vandaar dat ik het zo snel begreep.

In de handleiding staat het wel vermeld maar het zou mooi zijn als er een klein voorbeeld erbij zou staan. Misschien zijn er wel meer die het wel willen maar niet weten hoe te doen.

We wachten de reactie van Tom wel af.

Gepost: 05-12-2010 21:37
AMT Redactie

Tom

Hoofdredacteur AMT
Reed Business Media

Lid sinds: 29-06-2007
846 bijdragen

Het topic bleek nog niet juist afgesloten. Heb het geregeld. Morgen loop ik zoveel mogelijk oude topics nog even na.