Gepost: 20-10-2012 19:38
garagemol
Autotechnicus
Garage Mol
Lid sinds: 05-02-2009
20 bijdragen
Hallo,
Deze week een leuke storing opgelost en dacht we zullen het even met iedereen delen.
Klant belde omdat de auto soms geen vermogen had en het motorlampje brandde dan ook.
We hebben ECU uitgelezen daar zat in foutcode p0299 turbo underboost maar als de klant de auto weer uitzette en weer aan was het lampje uit en de auto reed weer goed.
Lampje ging onregelmatig aan dus zowel koud of warm, laag in toeren hoog in toeren maakte niet uit ging soms spontaan aan. Geen vermogen meer.
Gedachte eerst was de turbo aangezien die toch vaak sneuvelen (is in dit geval een variabele). En/of roetfilter maar deze was met uitlezen nog geen eens halfvol. Even naar turbo leverancier gebelt en deze vertelde wat te meten kwa het vacuum na de turbo enzovoort.
Dit alles ging goed alleen, als de auto werd gestart moest het turbo heveltje (bediening van de vanen) met stationair draaien geheel aangetrokken worden maar ook blijven! Dit laatste was niet het geval na ongeveer 5 seconden stationair draaien kwam de hevel weer terug en dit mag dus niet!
Even verder gekeken en wat bleek het vacuumgedeelte viel nagenoeg helemaal weg. Enkele slangen gecontroleerd plus de elektro ventielen voor aansturing van turbo, egr koeler etc.
Hier kwam uit dat het vacuumpotje lek was op de egr koeler.. Deze was zo lek dat het vacuum in 1x compleet wegviel.
Helaas is dit niet los te vervangen en moesten we een nieuwe egr koeler monteren. Waarom het vacuum wegviel na 5 seconden kwam door het regelventiel die de klep in de egr koeler bedient. Deze krijgt na ongeveer 5 seconden signaal bij stationair draaien om de klep geheel aan te trekken maar aangezien het vacuumpotje (membraam) lek was, viel het vacuum dus weg.
Na montage nog even gecontroleerd en ja hoor, heveltje bleef hele tijd aangetrokken zolang de auto stationair draait.
Gelukkig het telefoontje gewaagd en daarmee een hoop kosten voor zowel ons als klant bespaart!
Uitgelezen met
OPUS CMT
Foutcodes
P0299
Bijgewerkt door garagemol op 20-10-2012 19:41
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken